Slik overgår du konkurrentene dine

For å kunne overgå konkurrentene dine må du klare å etablere en forskjell – det vil si å gjøre deg unik fra andre bedrifter i din bransje. Dette gjøres enten ved å levere større verdi til kundene, eller ved å levere lik verdi som konkurrentene, men til en lavere pris.

I denne posten skal vi se på den tidløse artikkelen av Porter (1996), som definerer hva som skal til for å etablere en unik posisjon i markedet.

En unik posisjon kommer fra aktivitetene du gjør

Hvis du gjør aktivitetene dine mer effektivt enn dine konkurrenter vil du oppnå kostnadsfordeler, og dermed få et konkurransefortrinn, men bare det å være effektiv er ikke nok.

En unik posisjon kommer fra et unikt sett med aktiviteter.

For eksempel, Southwest Airlines tilbyr kortreiste og rimelige flyreiser mellom mellomstore byer og mindre flyplasser i store byer. De unngår store flyplasser og flyr ikke store avstander.

Hvorfor har de valgt denne strategien? Fordi de vet at målgruppen deres ønsker hyppige avganger og lave priser, og det ville ikke vært mulig for Soutwest Airlines å være best på disse aktivitetene om de valgte å være tilgjengelig på alle flyplasser eller tilby lengre flyreiser.

Det er ikke overraskende at Southwest Airlines scorer høyest på kundetilfredshet i kundesegmentet som er målgruppen deres.

Velg aktiviteter du IKKE skal gjøre

Konkurrenter kan enkelt kopiere deg, selv om de allerede har en etablert strategi. Derimot er det vanskelig å kopiere deg dersom du velger å gjøre aktiviteter som ikke passer sammen med andre aktiviteter.

Et enkelt eksempel på dette er at man ikke kan tilby den høyeste kvaliteten og den beste kundeservicen, og samtidig tilby den laveste prisen.

Du må ta et valg. Du må velge hvor i markedet du skal posisjonere deg.

For eksempel, Meny har valgt å fokusere på å tilby størst utvalg og bedre kundeopplevelse, og kan derfor ikke tilby en så lav pris som Kiwi eller Rema 1000 kan.

Til og med blant lavpriskjedene er det forskjeller. Kiwi fokuserer i høyere grad på frukt og grønt, mens Rema 1000 fokuserer i høyere grad på enkel og rask middag.

Posisjonen du velger begrenser hva bedriften din tilbyr, fordi man kan ikke gjøre alt – hvert fall ikke være god på alt.

Velg aktiviteter som passer sammen

Konkurrenter kan enkelt kopiere deg, selv om de allerede har en etablert strategi. Derimot er det vanskelig å kopiere deg dersom du velger å gjøre aktiviteter som ikke passer sammen med andre aktiviteter.

Et enkelt eksempel på dette er at man ikke kan tilby den høyeste kvaliteten og den beste kundeservicen, og samtidig tilby den laveste prisen.

Du må ta et valg. Du må velge hvor i markedet du skal posisjonere deg.

For eksempel, Meny har valgt å fokusere på å tilby størst utvalg og bedre kundeopplevelse, og kan derfor ikke tilby en så lav pris som Kiwi eller Rema 1000 kan.

Til og med blant lavpriskjedene er det forskjeller. Kiwi fokuserer i høyere grad på frukt og grønt, mens Rema 1000 fokuserer i høyere grad på enkel og rask middag.

Posisjonen du velger begrenser hva bedriften din tilbyr, fordi man kan ikke gjøre alt – hvert fall ikke være god på alt.

De oransje sirklene er SATS sine kjerneaktiviteter, og de mørkeblå sirklene er alle aktivitetene som støtter og forsterker kjerneaktivitetene.

Hvis et annet treningssenter skulle kopiert SATS sin strategi måtte de ha kopiert alle aktivitetene som SATS gjør for å i det hele tatt kunne konkurrere med dem.

Det vil si at for å skille deg ut så må du gjøre mer enn å kun ha noe ved bedriften som er unikt. For å skille deg ut må hele systemet ditt av aktiviteter være unikt.