Hva slags type innhold du deler avgjør hvor sannsynlig det er at det blir delt og går viralt. I denne posten skal vi se på artikkelen av Tellis et al. (2019), som undersøkte hva som driver deling av videoannonser på sosiale medier.
3 motivasjoner for å dele
Forbrukere har tre ulike motivasjoner for å dele innhold med andre:
1. Selvtjenende motivasjon – de deler for å enten forbedre sin egen sosiale status, eller de liker generelt å dele innhold med andre
2. Sosial motivasjon – de deler for å bygge relasjoner og engasjere seg med andre mennesker
3. Altruistisk motivasjon – de deler for å hjelpe andre
3 typer innhold
Det finnes tre ulike typer innhold bedrifter lager:
1. Informasjonsfokusert innhold (fakta) – dette har mindre sannsynlighet for å gå viralt (med mindre det er et nytt produkt som blir presentert, og spesielt hvis det inneholder en risiko for kjøper), og det kan bli oppfattet som irriterende.
2. Følelsesfokusert innhold – man liker ikke å dele negative følelser, men dersom det er positive følelser har det mye større sannsynlighet for å bli delt. Spesielt historiefortelling, babyer, dyr og kjendiser blir hyppig delt.
3. Reklameinnhold – dette strider imot sosiale og altruistiske motivasjoner, og blir derfor sjeldnere delt.
Hva kan du lære av dette?
Dersom du ønsker at innholdet ditt skal bli delt bør du lage følelsesfokusert innhold. Likevel er det kun 45% av bedriftsvideoer som er følelsesfokusert (!). Denne kunnskapen gir deg derfor et steg foran andre i din bransje.
En annen viktig faktor som er viktig å bemerke seg er at logoer som er veldig synlige og vises tidlig i annonsen (fremfor på slutten av annonsen) også sjeldnere går viralt. Bedrifter har en tendens til å undervurdere forbrukere, men dersom potensielle kunder ser videoen din og er interessert i det du selger så vil de finne ut av hvordan de kan kjøpe av deg.
Kilde: Tellis, Gerard J., Deborah J. MacInnis, Seshadri Tirunillai & Yanwei Zhang. 2019. ”What Drives Virality (Sharing) of Online Digital Content? The Critical Role of Information, Emotion, and Brand Prominence”. Journal of Marketing, 83(4), 1–20.