Les dette hvis du vil øke engasjementet ditt

Engasjement er et tema som blir mer og mer snakket om på Instagram, men hvorfor er det viktig? Og hvordan kan man egentlig påvirke engasjementet sitt på Instagram?

I denne posten skal vi se på artikkelen av Santini et al. (2020), som undersøkte hvordan man kan øke engasjementet sitt på sosiale medier.

Hvorfor engasjement?

Det har vist seg at det å følge en konto eller å like en Facebook-side ikke har noe påvirkning på kjøpsintensjonen til dine potensielle kunder, men dersom de viser engasjement – dvs. liker bildene dine, kommenterer på postene dine, svarer på stories osv. – er det større sannsynlighet for at de kjøper av deg!

Men hvordan kan du øke engasjementet ditt? 

Dette er hva forskningen sier 👇

Tilfredshet

Engasjementet øker dersom din potensielle kunde blir tilfreds av å se og lese innholdet ditt. Hvordan kan du gjøre en potensiell kunde tilfreds? Ved å lage innhold for dem, fremfor deg selv.

Det høres kanskje åpenbart ut, men svært få bedrifter poster innhold kunden faktisk vil se, og i stedet poster det de tror kunden vil se.

Hvordan finner du ut av hva dine kunder vil se?
Spør dem.

Kjør en poll på stories, still et spørsmål om deres problemer når du legger ut et innlegg, send en DM til de du ser ofte ser på storyene dine eller send dem et kort spørreskjema på epost noen dager etter de har lagt inn en bestilling.

Tillit

Hvor mye dine potensielle kunder anser deg som troverdig er også avgjørende for hvor engasjerte de vil være i innholdet ditt.

En åpenbar måte å bygge tillit på er å gi verdi til din potensielle kunde, f.eks. å gi dem en enkel løsning på et problem de har, eller ved å fremstå som en ekspert (vis og ei kunnskapen din!)

Artikkelen påstår også at positive følelser skaper tillit. Dette kan gjøres ved å f.eks. erkjenne din potensielle kunde sitt problem og deres frustrasjon over dette.

Se for deg at du har et problem som du har slitt med over lengre tid. Google-søk og råd fra venner har gitt deg flere spørsmål enn svar, helt til du kommer over en profil som snakker rett til hjertet ditt og vet akkurat hvordan du har det.

Umiddelbar tillit blir skapt.

Emosjonell fremfor praktisk

Selv om produktet ditt eller tjenesten din er svært praktisk og har mange gode funksjoner så er det ikke dette som fører til engasjement (som er det som fører til salg).

Artikkelen nevner at hedonisk forbruk (dvs. noe man nyter) gir nesten tre ganger mer engasjement enn praktisk forbruk.

La oss ta et eksempel om to ulike poster som begge handler om håndkrem mot tørr hud:

I første post er teksten: ”Denne kremen inneholder avokadoolje som hjelper mot tørre hender”

I den andre posten er teksten: ”Denne kremen gjør hendene dine myke og gode igjen slik at du kan holde hender med den du er glad i”

Hvilken tekst skaper en følelse hos deg?

Det er gjennom følelser vi skaper bånd.

Hvordan kan du skape følelser knyttet til ditt produkt/din tjeneste for å bygge et bånd med dine potensielle kunder?

Send meg en melding her om du ønsker hjelp med formulering.