Les denne om du vil gjøre bedriften mer ettertraktet

Vi har alle noen merker som vi liker ekstra godt, uten at vi kanskje vet helt hvorfor. Derimot, har det blitt forsket på nøyaktig hva som gjør at et merke skiller seg ut, og blir ansett som ”kult”.

I denne posten skal vi se på artikkelen av Warren et al. (2019), som definerer hva som gjør at vi anser bedrifter som ”kule”.

Men først, hvorfor vil man bli ansett som ”kul”?

En bedrift sin ”kulhet” påvirker viktige resultater, inkludert potensielle kunders:

• holdninger til bedriften
• tilfredshet med bedriften
• intensjoner til å snakke om bedriften
• vilje til å betale for produktet/tjenesten

Forbrukere bruker enormt mye penger på kule merker, og å være kul har hjulpet oppstartsmerker (som f.eks. Facebook) å sveve forbi etablerte konkurrenter (f.eks. Myspace).

Hva som gjør en bedrift ”kul”

Forskning viser at kule bedrifter har noen unike egenskaper, og potensielle kunder ofte oppfatter dem som:

• nyttige/ekstraordinære
• estetisk tiltalende
• energiske
• høystatus
• opprørske
• originale
• autentiske
• subkulturelle
• ikoniske
• populære

La oss snakke nærmere om noen av disse, og hvordan du selv kan gjøre at din bedrift blir oppfattet som mer ettertraktet.

Nyttig / ekstraordinær

Kule bedrifter er nyttige, det vil si at de er av høy kvalitet, gir konkrete fordeler eller hjelper forbrukere på en eller annen måte. Kule bedrifter er derimot mer enn nyttige (fordi de fleste bedrifter tilbyr noe av nytte), de er ekstraordinære. De hjelper potensielle kunder på en unik måte.

Få frem hvordan du skiller deg ut fra dine konkurrenter og hjelper dine kunder på en unik måte.

Estetisk tiltalende

Apple har blitt en av verdens største merkevarer, blant annet fordi produktene deres er elegant designet.

Spesielt på Instagram er dette viktig, fordi Instagram er en app som har blitt kjent for estetisk appellerende innhold. Vi blir fanget av det som er estetisk pent å se på, så det vil si at fint design, fine bilder og godt designet produkter er viktig.

Energiske

Tenk Red Bull og GoPro. Kule bedrifter er aktive, utadvendte, ungdommelige eller generelt  mer energiske. Kule bedrifter får oss til å føle oss bra, og kommer i kontakt med oss på et følelsesmessig nivå.

Energien du møter opp med på Instagram er viktig. Vis deg selv, og vis den gode energien din.

Høy status

Kule bedrifter oppfattes som å ha høy sosial status eller ha egenskaper assosiert med høy status, som å være eksklusive, overklasse, glamorøse og sofistikerte. Med andre ord, kule bedrifter sine produkter er ikke noe alle eier.

For å få flere til å kjøpe av deg trenger du ikke å senke prisene og be dem om å kjøpe. Du må øke verdien til produktet/tjenesten din slik at de spør deg om å kjøpe.

Originale & autentiske

En respondent i forskningen sa «de ukule vil gjøre i morgen det de kule har gjort før».

Kule bedrifter er kreative og er ett skritt foran andre bedrifter, samtidig som de oppfører seg konsekvent og forblir tro mot røttene sine.

Da Mini Cooper skulle designe sin bil hentet de ikke inspirasjon fra andre biler, men de designet bilen sin etter en britisk bulldog! Det er ingen tvil om at Mini Cooper skiller seg godt ut fra andre biler.

Subkulturelle

Kule bedrifter assosieres med en bestemt subkultur, og gir kunder følelsen av å være en del av et miljø. Selv Nike, som er en av verdens største merker for atletisk tøy som blir brukt av mange ulike grupper, fronter alltid sin opprinnelige subkultur, idrettsuttøvere, i markedsføringen sin.

Hvilket eget miljø kan du fronte i din markedsføring slik at dine kunder vil føle en tilhørighet til din bedrift?