Hvordan du enkelt kan gå viralt

Det er viktig å ha en plan for innhold du skal poste fremover slik at innholdet du legger ut har en helhetlig sammenheng, men det å være aktuell og uforutsigbar kan skape enda mer verdi og viralitet.

I denne posten skal vi se på artikkelen av Borah et al. (2020), som undersøker fenomenet ”Improviserte markedsføringsintervensjoner”.

Viktigheten av vittighet

En spøk kan være morsom (og relevant) på et tidspunkt, men mindre morsom på et annet tidspunkt. Vittighet (eller ”quick wit”, som artikkelen definerer det som) er situasjonsbasert humor som baserer seg på riktig tidspunkt og uforutsigbarhet.

For å øke sannsynligheten for at innholdet ditt går viralt bør du:

• Være morsom passende til tidspunktet

• Ha overraskende innhold

Innhold som hadde disse 2 faktorene i seg ble delt 539% mer!

Vittighet er en taktikk for å bygge relasjoner med publikummet ditt, og man bør derfor ikke alltid følge markedsplanen dersom det oppstår en mulighet.

Eksempler på vittig markedsføring

Da strømmen gikk under Super Bowl i 2013, så Oreo en mulighet.

Oreo

Eller da Brad Pitt og Angelina Jolie skilte seg i 2016, tok Norwegian en sjanse som førte til over 300 millioner medieinntrykk.

Norwegian

Hvordan kan du ta i bruk dette selv?

Det som overrasker, blir snakket om.

Hvis det er noe alle allerede snakker om, bli med i samtalen.

Er det noen TV-serier som er spesielt populære nå? Er det noen kjendiser som er ekstra mye i media nå? Er det noe uvanlig som har skjedd i det siste?

Inkluder det i markedsføringen din, og gjør det relevant til det du selger.

Pass på å gjøre det relevant for din nisje. Det at TikTok-sjefen, Shou Chew, nylig vitnet under kongresshøring og ble stilt noen spesielle spørsmål, er noe som blir snakket om mye på TikTok akkurat nå, men det er kanskje ikke relevant om nisjen din f.eks. er friluftsinteresserte.

I tillegg, vær forsiktig med å inkludere nyheter som kan være sensitive. Husk at det skal være morsomt!