Hvordan du kan øke salgene dine

Mennesker ser på produkter som en del av deres utvidet selv. Når vi hevder at noe er ”mitt”, tror vi også at det objektet er ”meg” – dvs. en del av identiteten sin.

I denne posten skal vi se på artikkelen av Belk (1988), som undersøkte hvordan mennesker ser på produkter som en del av seg selv, og hvordan man kan bruke dette i markedsføringen sin for å øke interessen for å kjøpe noe.

Produkter definerer oss

Produkter kan utvide en selv, f.eks. ved at man kan eie et verktøy som gjør at man kan utføre oppgaver man vanligvis ikke kan, eller at en uniform kan gi følelsen av at man klarer noe mer enn man vanligvis klarer.

Det eneste grunnen til at vi vil ha noe er for å øke vår selvfølelse, og den eneste måten vi kan vite hvem vi er er å observere hva vi har

…men det avhenger av alder

Ungdommer i sine senere tenår oppgir i større grad ”ferdigheter” og ”personlighetstrekk” når de beskriver seg selv.

Unge voksne beskriver seg selv basert på hva de har, fremfor hva de gjør.

40-50-åringer oppgir oftere ”personlige eiendeler som symboliserer sosial makt og status” for å beskrive seg selv.

Unge par sier at deres favorittobjekter i hjemmet er de som ”symboliserer fremtiden deres”, mens eldre par sier at deres favorittobjekter i hjemmet er de som er ”relatert til deres opplevelser sammen i livet”.

Hva kan du lære av dette?

Jeg repeterer setningen fra tidligere:
”Den eneste grunnen til at vi vil ha noe er for å øke vår selvfølelse.”

Hvordan kan du knytte produktet/tjenesten din opp til din målgruppe sin selvfølelse? Hvordan hjelper produktet/tjenesten din å styrke din målgruppe sin identitet?

  • Er du en bedrift som bruker bærekraftig emballasje så vil dine kunder kjøpe av deg fordi de bl.a. kan si ”Jeg kjøper og eier dette produktet fordi jeg er en person som tenker på miljøet.”

  • Er du en bedrift som gjør det lille ekstra for kunden i deres behandling så vil dine kunder bli lojale kunder fordi de bl.a. kan si ”Jeg bestiller time hos denne salongen fordi jeg er en person som liker å ta ekstra vare på meg selv.”

  • Er du en bedrift som tilbyr lave priser så vil dine kunder kjøpe av deg fordi de bl.a. kan si ”Jeg kjøper varer hos denne bedriften fordi jeg er en person som er økonomisk smart.”

Jeg utfordrer deg til å prøve ut noe nytt på Instagram

Det du skriver bør være basert på:

  • Hvilken aldersgruppe målgruppen din er slik at du vet hva de identifiserer seg med

  • Hvordan produktet/tjenesten din hjelper din målgruppe å identifisere seg selv

Ta kontakt her om du ønsker noen eksempler & hjelp til formulering!