Slik gjør du budskapet ditt mer overbevisende

Har du noen gang skrevet en tekst som skal ut på story eller i et innlegg for å selge produktet/tjenesten din, og begynt å ramse opp alle mulige egenskaper og fordeler slik at det skal virke best mulig? Det kan være en tabbe…

I denne posten skal vi se på artikkelen av Shu & Carlson (2014), ”When three charms, but four alarms”.

Det magiske antallet

Vi trenger tre argumenter for å kunne trekke konklusjoner om vi vil kjøpe noe eller ikke. Færre enn tre argumenter er ikke like overbevisende, og flere enn tre argumenter er overflødig og bidrar til skepsis og motstand fra din potensielle kunde.

Mer enn tre argumenter gjør publikummet ditt mer observant på påvirkningstaktikker, og de går derfor i forsvarsmodus – noe du ikke ønsker om du skal få dem i kjøpemodus!

Tenk tilbake på en gang du har sett en reklame og tenkt ”Dette virker for godt til å være sant, noe stemmer ikke”. I det tilfellet kan det være at reklamen du så ble oppfattet som for mye. Altså, avsenderen prøvde for hardt å selge til deg.

Det betyr ikke at du aldri bør nevne flere enn tre fordeler. Faktisk, under produktbeskrivelsen på nettsiden din er det lurt å nevne alt det gode produktet ditt gjør! Derimot, i reklame eller innhold på sosiale medier (hvor publikummet ditt ikke er like involvert), så hold deg til tre argumenter.

Minimalisme

I tillegg, innhold som er lettere å prosessere er ofte mer overbevisende. Dette kommer av at det er lettere å forstå, så din potensielle kunde kan lettere forstå hvordan de kan få nytte av ditt produkt/tjeneste.

Ofte prøver bedrifter å virke fancy for å fremstå bedre enn konkurrentene, f.eks. ved å bruke mer tekniske ord og lengre setninger. Dette har ofte motsatt effekt da budskapet blir for komplisert, og det virker som bedriften prøver å gjemme noe bak sine fancy’e ord.

Hvordan kan du ta i bruk dette selv?

I reklame eller annet innhold hvor du vil selge produktet/tjenesten din så velg ut de tre viktigste fordelene det gir, og hold deg til det.

At budskapet ditt er enkelt og tydelig er alltid det viktigste.

Er du usikker på om budskapet ditt er godt nok? Ta opptak av deg selv som leser opp teksten din og hør på det. Ville du vært interessert i det du sier? Ville du kjøpt av deg selv? Hvis svaret er nei, så må du gjøre noen endringer.