Bør du bruke emojis?

Du har sikkert tenkt over at man vil virke hyggeligere når man bruker emojis, men har du tenkt over hvordan dette påvirker kundens oppfattelse av deg og din kunnskap?

I denne posten skal vi se på artikkelen av Li et al. (2019), som undersøkte hvordan kunder reagerer på bruken av emojis, tekstemojis og ingen emojis av ansatte i en bedrift.

Varme vs. kompetanse

I forskningsprosjektet ble de ansatte vurdert etter to aspekter:

– Hvor varme/hyggelige de fremstår

– Hvor kompetente de fremstår

Varme

De ansatte som brukte emojis ble oppfattet som betraktelig mye varmere/hyggeligere dersom de brukte emojis. Det var liten forskjell mellom grafiske og tekstbaserte emojis, dvs. ”😊” og ”:)”.

Varme

Kompetanse

De ansatte som brukte emojis ble derimot oppfattet som betraktelig mindre kompetente dersom de brukte emojis. Her også var det liten forskjell mellom grafiske og tekstbaserte emojis.

Kompetanse

Hva kan du lære av dette?

Det finnes ikke noe fasitsvar for alle bedrifter om man bør bruke emojis eller ikke. Det som er viktig å vurdere er hvordan du selv ønsker å bli oppfattet som en bedrift.

Det er også mulig å vurdere dette ut ifra situasjonen.

Ønsker du f.eks. å bygge engasjement ditt på Instagram bør du fokusere på å fremstå som varm slik at dine potensielle kunder føler seg komfortable med å dele informasjon med deg.

Derimot om du f.eks. lager en post for å selge inn produktet/tjenesten din som baserer seg på din kompetanse eller fakta bør du fokusere på å fremstå som kompetent.